Mycket på gång denna vecka hos Zynga och Ghostbusters inom de sociala spelens värld
23 dec 2012
Zynga meddelar (nästan) lanseringen av The Friend Game – igår meddelade Zynga att de har börjat betatesta sitt senaste spel The Friend Game. Enligt företagets något otydliga blogginlägg har ”vi som mål att omdefiniera meningen av begreppet ”socialt spel””. Inlägget får det att låta som att spelet kanske kommer att använda sig av spelarens personliga information (t.ex. kompisar) men någon säker detaljinformation finns inte i dagsläget.
King.com lanserar “Saga”-spel till Android – denna vecka lanserade King.com två av sina mest populära Facebookspel Bubble Witch Saga och Candy Crush Saga till Android. Detta görs efter att lanseringarna till iOS visade sig vara oerhört lönsamma för företaget (Tommy Palm berättade för oss på GDC Online att iOS är tre gånger så lönsamt som Facebook).
Beeline Interactive och Sony Pictures går ihop för att utveckla mobilspelet Gostbusters –spelutgivar- och utvecklarföretagen Beeline Interactive och Sony Pictures Consumer Products meddelade att dehar påbörjat utvecklingen av ett ”freemiumspel” till smarta telefoner vid namn Ghostbusters som baseras på filmerna med samma namn.
EA lanserar Word Derby– Denna vecka lanserade EA sitt senaste sociala och mobila ordspel, Word Derby, till iOS. Spelet stöder upp till fyra spelare åt gången där var och en deltar i en virtuell hästkapplöpning som drivs av ordbrickorna i spelet. Det finns även inslag av virtuell gambling där spelare kan satsa på sina hästar med spelets egen in-app-valuta.