William Hill – god tillväxt för spelbutiker och online-spel
15 maj 2011
Företagsgruppen, som sysselsätter 16 000 personer och har 2 500 vadhållningskontor, uppger att vinsten på butiksverksamheten det första kvartalet växte med 24 procent, jämfört med samma kvartal förra året, på en nettoomsättning som ökade med 8 procent, tack vare en ökning av såväl försäljning över disk som spel på spelautomater. Företaget upplever också en god tillväxt för sin spelverksamhet på nätet. Omsättningen ökade med 26 procent jämfört med föregående år och vinsten med 28 procent. Totalt ökade gruppens vinster med 21 procent, detta trots att förra månadens Cheltenhamfestival var dålig för banans bookmaker. Enligt Ladbrooks sjönk nettointäkterna med 10,7 miljoner pund som en följd av många favoritvinster. Gruppens VD, Ralph Topping, konstaterar att William Hill "har under det första kvartalet upplevt en lysande tillväxt tvärs över alla affärsområden, vilket ger oss goda förutsättningar för ett gott årsresultat".
– Särskilt tillfredsställande är det att, vid sidan om en kraftig tillväxt för William Hill Online, också butiksförsäljningen visat en god tillväxt av såväl nettoomsättning och vinst, säger Topping. Sedan första kvartalet har företaget också upplevt ett gott resultat för årets Grand National, efter att favoriten inte lyckades vinna. Även om det inte var gruppens bästa Cheltenhamfestival, hävdar William Hill att man hade flera framgångar under festivalen, bland annat gjorde man en vinst på mer än två miljoner på två lopp inom en timme. William Hill varnar dock att det i det rådande ekonomiska klimatet finns en risk minskad konsumtion kan leda till att konsumenter avstår från icke nödvändiga inköp, såsom till exempel spel.
Gruppens aktie ökade med 6 procent efter kvartalrapporten, som kom efter att gruppen nyligen presenterat ett årsbokslut där vinst efter skatter och avskrivningar ökade med 7 procent till 276,8 miljoner pund.