Det är en diskussion som pågått ett tag, men som tog ny fart i april genom ett en video av ett anförande av Kellee Santiago, en designer och producent av viseospel. Santiago hävdar att vidospel, ett begrepp som också används för att beskriva kasinospel på nätet, är en modern konstform.
– Konst är, hävdar hon, ett sätt att kommunicera idéer till en publik på ett sätt som engagerar åskådarna. Hon tar i videon sina åhörare på en tidsresa från uråldriga grottmålningar till moderna mästerverk. Hon följer också utvecklingen av dagens högteknologiska filmindustri från dess enkla rötter.
Spel, slår hon fast, är helt enkelt ett medium i sina tidiga år: något som fortfarande utvecklas, både genom spelproducenternas nytänkande och publikens växande förväntningar och förståelse. Medan spelare en gång uppskattade ett spel bara för dess spänning och belöningar, har spel utvecklats så att de idag tvingar spelaren att göra moraliska, sociala och kulturella överväganden. Detta, hävdar Santiago, väcker känslor och tankar och gör att de i förlängningen kan klassas som konst.
Santiagos påståenden har gett upphov till en intensiv debatt på nätet, där många röster har höjts både för och emot. Den berömda filmkritikern och bloggaren Roger Ebert är inte imponerad av Santiagos resonemang. –En uppenbar skillnad mellan konst och spel är att du kan vinna ett spel. Det har regler, poäng, mål och slutresultat. Kont är konst och spel är spel, hävdar Ebert. –Vad är det med spelare som gör dem så angelägna om att spel skall klassas som konst?