Bingoturneringen är den första speltjänst som Twitter lanserat för sina miljontals användare. Twitter, som erbjuder möjligheter till socialt nätverksbyggande och mikrobloggande, har på kort tid vuxit till en av nätets mest populära och omtalade sajter. Nu introducerar Twitter det nya spelet Twitteringo, en variant på traditionellt bingospel som bygger på ord i stället för nummer. Spelet har utvecklats av Definition 6, ett interaktivt marknadsföringsföretag baserat i Texasstaden Atlanta. Spelet bygger på en widget som hämtas hem till skrivbordet och ger spelarna valet mellan 25 nyckelord hämtade från en ordlista skapad av text från Twittermedlemmarnas ”tweets”.
Spelet pågår för närvarande en gång i veckan på tisdagar 15.00 (New York-tid – nio på morgonen svensk tid) och framåt. Trots att vinnaren inte har några penningpriser eller andra vinster att hämta, har de chansen få den mycket eftertraktade ”I won TwitterIngo”-etiketten, som de kan visa upp i profilen på sin Twitter- eller Facebook-sida. Dessutom har Definition 6 antytt att de har planer på att introducera en en serietabell. Tabellen som visar de vars tweets har gett flest ord till vinnande Twitteringokombinationer över tiden, kommer att placeras på Twitteringos hemsida för alla att se.
I ett uttlande från Definition 6 säger företaget att det ”ser fram mot att erbjuda Twitters alla vänner ett nytt sätt att ha glädje av deras mikrobloggsida”. TwitterIngo, säger de, ger en välkommen ny möjlighet för människor i hela världen ”att hålla kontakt med sitt sociala nätverk” genom att lägga till en modern variant på en mycket älskad klassiker, bingo.